Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej
  • Aktualności
  • Kontakt
  • Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego
  • „Będzin: kiedyś i dziś”
  • Pracownicy
  • Doktoranci
  • Dyżury pracowników
  • Konferencje
  • Badania
  • Student
  • Specjalność nauczycielska
  • Koło naukowe
  • Uniwersytet Polonistów
  • Galeria
  • „Paidia i Literatura”
  • Projekt „Pogranicza edukacji szkolnej”

Prof. dr hab. Bernadeta Niesporek-Szamburska

Książki autorskie i współautorskie

  • Stereotyp „czarownicy” i jego modyfikowanie. Na przykładzie tekstów dla dzieci i wypowiedzi dziecięcych. Katowice 2013.
  • Językowy obraz pór roku i tradycji kulturowych w twórczości dzieci. Katowice 2004.
  • Dziecko w świecie języka. Kraków 2004. (współautorki: D. Bula, D. Krzyżyk, H. Synowiec), s. 1-53, 57-132.
  • Język wierszy dla dzieci (na materiale "Świerszczy­ka”). Katowice 1990.

Książki autorskie dydaktyczne (wybór)

  • O dialogu kultur w edukacji polonistycznej (na poziomie szkoły podstawowej). Kielce 2010 (współautor: A. Kołodziej), ss. 86.
  • Konteksty i uwarunkowania zadań domowych. O pracach domowych z języka polskiego prawie wszystko. Kielce 2009 (współautor: A. Kołodziej), ss. 124.
  • Tworzyć teksty. O pracach domowych z języka polskiego prawie wszystko. Kielce 2008 (współautor: A. Kołodziej), ss. 96.
  • Program multimedialny Slavic Network – Językowa i kulturowa integracja (promocja nauki języków słowiańskich metodą porównawczą – program ramowy Unii Europejskiej – Socrates Lingua 1: (nr projektu: 113755-CP-1-2004-1-PL-LINGUA-L1). 2007. Adres strony internetowej: slavic-net.us.edu.pl . Autorzy: E. Jaskóła, R. Cudak, B. Niesporek-Szamburska, J. Tambor i partnerzy zagraniczni z uniwersytetów: Univerzita Palackého – Olomouc, Univerzita Komenského – Bratislava, Univerza v Ljubljani, Coфийски университет „Св. Климент Охридски” – Сoфия, Martin-Luther-Universität – Halle i z radia: Българско Национално радио програма „Христо Ботев“).

Książki redagowane i współredagowane

  • Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów. Red. nauk. B. Niesporek-Szamburska. Katowice 2012, ss. 440.
  • Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki. T.1. Red. nauk. E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, przy współpr. D. Jagodzińskiej i A. Zok-Smoły. Katowice 2016, ss. 664.
  • Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki. T. 2. Red. nauk. E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, przy współpr. D. Jagodzińskiej i A. Zok-Smoły. Katowice 2016, ss. 580.
  • (Przed)szkolne spotkania z lekturą. Red. nauk. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek. Katowice 2015, ss. 568.
  • Szkoła bez barier. O trudnościach w nauczaniu i uczeniu się. Red. nauk. A. Guzy, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek. Katowice 2015, ss. 309.
  • Językowe, literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność). Red. nauk. D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska. Katowice 2014, ss. 494.
  • Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży. Red. nauk. B. Niesporek-Szamburska, Wójcik-Dudek, przy współpr. A. Zok-Smoły. Katowice 2014, ss. 392.
  • Pedagogika szkolna. Red. D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska przy współpr. A. Zok-Smoły. Katowice 2014, wyd. elektroniczne (el1.us.edu.pl), ss. 286.
  • Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci w kręgach oddziaływań. Red. nauk. B. Niesporek-Szamburska, Wójcik-Dudek. Katowice 2013, ss. 560.
  • Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 2. Red. nauk. A. Guzy, B. Niesporek-Szamburska. Kielce 2013, ss. 212.
  • Dydaktyka, glottodydaktyka – miejsca wspólne. „Postscriptum Polonistyczne” 2012, nr 2 (10). Red. nauk. zeszytu B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek. Katowice, ss. 411.
  • Dziecko – język – tekst. Red. nauk. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek. Katowice 2010, ss. 395.

Artykuły (wybór)

  • Modyfikowanie stereotypu czarownicy przez dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: Czarownice: studia z kulturowej historii fenomenu. Red. A. Anczyk, J. Doroszewska, K.M. Hess. Katowice 2017, s. 147-156.
  • O "Upartym kotku" Iwana Biełyszewa z perspektywy dziecięcego odbiorcy. W: Par coeur: twórczość dla dzieci i młodzieży raz jeszcze. Red. I. Gralewicz-Wolny, B. Mytych-Forajter. Katowice 2016, s. 145-155.
  • Sprawność w języku polskim dwujęzycznej młodzieży pochodzenia polskiego mieszkającej w Anglii. „Postscriptum Polonistyczne” 2015, nr 2 (15), s. 155-166.
  • Jak przeklinać…, czyli o emocjach w literaturze dla dzieci. W: (Przed)szkolne spotkania z lekturą. Red. nauk. B. Niesporek-Szamburska, Wójcik-Dudek. Katowice 2015, s. 439-450.
  • Komunikacja na lekcji języka polskiego – między przemocą a współdziałaniem. W: „Język a Edukacja”. Wychowanie językowe. Red. J. Nocoń, A. Tabisz. Opole 2015, s. 159-170.
  • O szkole, o stresie i o lęku słów kilka. W: Szkoła bez barier. O trudnościach w nauczaniu i uczeniu się. Red. A. Guzy, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek. Katowice 2015, s. 201-214.
  • Dziecięca konceptualizacja niebiańskiego świata z „Ptakowca” Agnieszki Osieckiej. W: O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra. W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży. Red. M. Chrobak, M. Rogoż, A. Ungenhauer-Gołąb. Kraków 2015, s. 384-395.
  • „Bardzo dziwne bajki” Kornela Makuszyńskiego – co w nich dziwnego?. „Guliwer” 2014, nr 3 (109), s. 108-115.
  • O metatekście w blogach pisanych przez młodzież gimnazjalną. W: Językowe, literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność). Red. D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska. Katowice 2014, s. 363-376.  
  • Kim jest, jaki(a) jest student(ka) polonistyki XXI wieku?. W: Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra. T.1. Red. K. Biedrzycki, W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, R. Przybylska. Kraków 2014, s. 192-205 (współautor: E. Jaskółowa).
  • Komunikacja na lekcji a bariery interakcyjne. W: Polarity, paralely a prieniky jazykovej komunikácie. Ed. V. Patraš. Banská Bystrica 2014, s. 293-310. (współautor: A. Guzy).
  • Z perspektywy twórcy: profile czarownicy w literaturze dla dzieci. W: Obraz človeka v języku. Ed. J. Vaňko. Nitra 2014, s. 299-318.
  • Komunikacja w szkole. W: Pedagogika szkolna. Red. D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska. Wydanie elektroniczne. Katowice 2014, s. 132-161.
  • Relations between children’s spatial thinking and their linguistic and communicative skills. “L1-Educational Studies in Language and Literature” 2013, no. 14 http://l1.publication-archive.com/publication-overview/1, p. 1-28 (współautor A. Guzy).
  • Uczniowskie zmagania ze słowem. O pisaniu dłuższej formy wypowiedzi na różnych poziomach nauczania. W: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia IV. Formy wypowiedzi na różnych poziomach nauczania. M. Szymańska. Kraków 2013, s. 43-61.
  • Konceptualizacja czasu w dziecięcym językowym obrazie pór roku. W: Omagiu profesorului Constantin Geambaşu. Ed. Olteanu. Bukareszt 2013, s. 347-357.
  • Jak dziecko poznaje język – od nabywania do kształcenia kompetencji językowej. W: Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. T. 2. Red. K. Węsierska, N. Mocek. Katowice 2013, s. 23-42.
  • Czasopisma dziecięco-młodzieżowe w latach 1945-1989. W: Literatura dla dzieci i młodzieży (1945-1989). T. 3. Red. K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tułać. Katowice 2013, s. 219-252. (współautor M. Rogoż) [rozdział w monografii].
  • Dobre maniery, czyli o dydaktyzmie we współczesnej literaturze dziecięcej. W: Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań. Red. M. Wójcik-Dudek, B. Niesporek-Szamburska. Katowice 2013, s. 55-70.
  • Od wiedzy do wyboru, czyli o strukturze i funkcjach podręcznika w nauczaniu języka polskiego jako obcego. W: Sztuka to rzemiosło. Red. J. Tambor i A. Achtelik. Katowice 2013, s. 185-199.
  • Rozpoznać „Prerię”, czyli o międzykulturowym czytaniu wiersza Jerzego Harasymowicza. Biblioteka „Postscriptum Polonistycznego” 2012 nr 1. Red. J. Tambor. Katowice, s. 113-124.
  • Dialog kultur, czyli o podręczniku dla dzieci do nauczania języka polskiego jako drugiego. „Postscriptum Polonistyczne” 2012, nr 2 (10). Red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek. Katowice 2012, s. 199-218 (współautor A. Achtelik).
  • Wiedza o języku i komunikacja w szkole – z perspektywy nauczyciela polonisty. W: Z problematyki kształcenia językowego. T.4. Red. E. Awramiuk. Białystok 2012, s. 41-62. (współautor A. Guzy).
  • O radości i strachu w konceptualizacjach dziecięcych. „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” nr 21. Red. H. Synowiec. Katowice 2012, s. 62-75.
  • Współczesny wiersz dla dzieci – nowy styl edukacji językowej. „Język a Edukacja”. T.1: Kształcenie językowe. Red. J. Nocoń, B. Skowronek. Wyd. UO, Opole 2012, s. 101-118.
  • Oswoić ze śmiercią – o jednej z ról literatury dziecięcej. W: Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci. Red. A. Ungeheuer- Gołąb, M. Chrobak. Rzeszów 2012, s.73-90.
  • Dialogizacja w liście elektronicznym. „Socjolingwistyka” nr 26. W. Lubaś. Wyd. Lexis. Kraków 2012, s.153-164 (współautor D. Bula).
  • Zabawy słowem we współczesnych wierszach dla dzieci. W: Język pisarzy: problemy słownictwa. T. 3. Red. T. Koprysz, A. Kozłowska. Warszawa 2011, s. 355-370.
  • Pisanie baśni – od motywacji do kształcenia kompetencji tekstotwórczej. W: Twórczość w szkole. Rzeczywiste i możliwe aspekty zagadnienia. Red. B. Myrdzik, M. Karwatowska. Lublin 2011, s. 341-354.
  • Językowy opis pór roku w tekstach dzieci – wizerunek czy obraz? W: Między twórczością a literaturą. Red. A. Gałązka. Śląskiej. Katowice 2010, s.7-21.  
  • Język pierwszy dziecka – od nabywania do kształcenia kompetencji językowej i komunikacyjnej dziecka. „Lingwistyka Stosowana”. T.3/ 2010. Red. S. Grucza, Wyd. Instytut Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej UW. Warszawa 2010, s. s.99-112.
  • „Słowami też można dotykać” – o zmyśle dotyku w języku. „Slavica”, nr 39/40 2010. Annales Instititi Slavici Universitatis Debreceniensis. L. Nagy. Debrecen 2010–2011, s. 52-65.
  • Oddziaływanie nowych mediów na zachowania językowe uczniów. „Studia Pragmalingwistyczne”. Red. J. Porayski-Pomsta. Rok II/2010. Warszawa s. 170-186.
  • Uczyć przez zabawę – od nabywania języka ojczystego do nauki języka obcego. W: Sztuka czy rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego 2. Red. A. Achtelik, M. Kita i J. Tambor. Katowice 2010, s. 191-202.
  • Poprawianie i recenzowanie prac pisemnych uczniów. „Język Polski w Szkole Podstawowej” nr 4, r. 11 (15). Kielce 2010, s. 5-19 (współautor: D. Bula).
  • O kompetencji komunikacyjnej nauczyciela. „Socjolingwistyka” nr 22-23. Red. W. Lubaś. Kraków 2009, s. 105-114 (współautor: D. Bula).
  • Zabawy brzmieniem we współczesnych wierszach dziecięcych. „Język Artystyczny” nr 14. Red. B. Witosz. Katowice 2010, s. 141-157.
  • Wpływ mediów elektronicznych na język młodzieży szkolnej. W: Odkazy a vyzvy modernej jazykovej komunikacie. Ed. J. Klinckova. Bańska Bystrzyca 2010, s. 334-348.
  • Dziecięce zabawy językiem a gry językowe w poezji dla dzieci. W: Dziecko – język – tekst. Red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek. Katowice 2010, s. 230-245.
  • Media elektroniczne a język ucznia. W: Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej. Red. U. Kopeć i Z. Sibiga. Rzeszów 2010, s. 123-136.
  • Dziecięca konceptualizacja czasu w językowym obrazie pór roku. „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”. T. 20. Red. H. Synowiec. Katowice 2009, s. 141-151.
  • Co skrywa transpozycja wrażeń zmysłowych w języku? W: Świat ukryty w słowach, czyli o znaczeniu gramatycznym, leksykalnym i etymologicznym. Red. I. Generowicz, E. Kaczmarska, I. Doliński. Warszawa 2009, s. 285-298.
  • Komunikacja między dziećmi a dorosłymi (na przykładzie kilku inscenizacji lekcyjnych i pozalekcyjnych). W: Skoro i tak gram… Edukacja kulturowa poprzez teatr. G. Tomaszewska, D. Szczukowski. Gdańsk 2009, s. 173-184. (współautor: A. Kołodziej).
  • Perspektywa językowego oglądu świata w twórczości dziecięcej. W: Odkrywanie - wyjaśnianie rzeczywistości. Perspektywa artystyczna i edukacyjna. K. Krasoń, M. Łączyk. Katowice 2009, s. 159-176.
  • Skrętacze, nonsensy, przeinaczenia, bzdury i bzdurki… - świat dziecka w literaturze i literatura w świecie dziecka. „Zeszyty Szkolne. Edukacja Humanistyczna” 2009, nr 2/28, s.13-25.
  • Przekłady literatury dla dzieci i młodzieży – między przekazem wielokulturowym a zunifikowanym. W: Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 2. Red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice 2009, s. 46-71. [rozdział w monografii]
  • Czasopisma dla dzieci i młodzieży. W: Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 2. Red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice 2009, s. 26-46. [rozdział w monografii]
  • „Mowa reklamowa” czyli o reklamie w języku dzieci i młodzieży. W: Języki zachodniosłowiańskie w XXI wieku. 3. Red. O. Wolińska, M. Szymczak-Rozlach. Katowice 2009, s. 154-162. (współautor: B. Bula)
  • Kiedy zadanie domowe staje się pracą twórczą (między pracą zadaną a tekstem swobodnym). W: Jestem, więc piszę. Między rzemiosłem a wyobraźnią. G. Tomaszewska, B. Kapela-Bagińska, Z. Pomirska. Gdańsk 2009, s. 24-35.
  • Wokół dziecka. Seria „Nauczyciele – nauczycielom” w opinii studentek polonistyki. W: Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Z zagadnień pedagogiki współbycia. Red. W. Korzeniowska, A. Murzyn, U. Szuścik. Kraków 2009, s. 80-85 (współautor H. Synowiec).
  • Inspiracje lekturowe w dyskursie edukacyjnym. W: „Studia Pragmalingwistyczne” 5: Mowa i język w perspektywie dydaktycznej, logopedycznej i rozwojowej. Red. J. Porayski-Pomsta. Warszawa 2008, s. 26-40.  
  • Inspiracje lekturowe w motywowaniu ucznia. „Forum Nauczycieli” 1(28)/2008. Katowice, s. 14-23.
  • Humor i zabawa językiem w poezji dla dzieci. W: Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 1. Red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice 2008, s. 302-324 [rozdział w monografii].
  • Baśń. W: Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 1. Red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice 2008, s. 47-72 [rozdział w monografii].
  • Praca domowa: „niewolnicza” czy twórcza (między lekturą a tekstem swobodnym). „Język Polski w Szkole Podstawowej” nr 3 (2007/2008), s. 13-26.
  • O związkach edukacji polonistycznej z kulturą popularną (na przykładzie fantasy). W: Wiązanie kształcenia językowego z literacko-kulturowym w gimnazjach i liceach. Red. Z. Uryga, R. Jedliński, M. Sienko. Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Kraków 2007, s. 246-252.
  • O umiejętnościach komunikacyjnych młodego pokolenia. „Kształcenie Językowe”. T. 6 (16). Red. K. Bakuła. Wrocław 2007, s. 61-69 (współautor: D. Bula).
  • Możliwości wykorzystania literatury „osobnej” wśród dzieci uczących się języka polskiego. W: Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego. Red. A. Achtelik i J. Tambor. Katowice 2007, s. 244-252.
  • Literatura fantasy w edukacji polonistycznej. W: Kultura, literatura i sztuka w edukacji językowej w świetle badań empirycznych. Red. J. Kida. Rzeszów 2007, s.423-429 (współautor: D. Bula).
  • Komunikacja w dyskursie edukacyjnym – od zachęty do zniechęcenia młodego odbiorcy. „Socjolingwistyka” 21, 2007. Red. W. Lubaś. Katowice-Kraków, s. 101-108.
  • Językowy obraz świata w twórczych tekstach dzieci: obrazowanie jesieni. „Świat i Słowo” nr 1/ 2007. Red. A. Węgrzyniakowa. s.153-168.
  • Implikatury w dyskursie szkolnym: od zachęty do wycofania. Komunikacja we współczesnej szkole. W: Kontinuitné a diskontinuitné otázky jazykovej komunikácie. Ed. P. Odaloš. Bańska Bystrzyca 2007, s. 165-172.
  • „W orszaku małego człowieka”, czyli obraz psa w tekstach dla dzieci. „Guliwer” nr 3 (77) 2006, s.14-22.
  • Igraszki słowem w wierszach dla dzieci: światy na opak - światy za słowami. W: Żonglerzy słów w literaturze. M. Kita. Katowice 2006, s.167-180.
  • Świat kultury popularnej - nowe wyzwanie dla polonisty. W: Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Red. E. Bańkowskiej, A. Mikołajczuk. Warszawa 2006, s.267-275.
  • O wymowie samogłosek nosowych w okolicach Łącka. W: „Almanach Łącki” nr 4 (2006), s.50-59.
  • O metaforze synestezyjnej w tekstach dzieci. W: „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”. T.18. Red. H. Synowiec. Katowice 2005, s.127-138.
  • O języku młodzieży w blogach internetowych. W: Západoslovanské jazyky v 21. storočí. „Západoslovanské jazyky” I. Ed. P. Odaloš. Bánska Bystrica 2005, s.8-16 (współautor: D. Bula).
  • Synaesthetic Metaphor in Children’s Texts. In: Crosslinguistic and Intercultural Aspects of Unimpaired and Impaired Language Acquisition: A Window on Universal and Language Particular Learning Mechanisms. Berlin 2005, s.279-281.                                          
  • Kultura popularna a edukacja językowa dzieci i młodzieży. W: Relacje między kulturą wysoką i popularną w literaturze, języku i edukacji. B. Myrdzik, M. Karwatowska. Lublin 2005, s.317-325 (współautor: D. Bula).                                                                      

Recenzje i artykuły recenzyjne (wybór)

  • Recenzja: Światy uczniowskie: język - media – komunikacja. Red. M. Karwatowska, L. Tymiakin. W: „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”. T. 24. Red. D. Krzyżyk. Katowice 2015, s. 149-154.
  • Recenzja: Karolina Kusek “Pomiędzy tęczą a błotnym kamieniem” i “Gdy oniemieli wieszcze”. W: „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”. T. 23. Red. H. Synowiec. Katowice 2014, s. 207-212.
  • Recenzja monografii Agnieszki Rypel: Ideologiczny wymiar dyskursu edukacyjnego na przykładzie podręczników języka polskiego z lat 1918-2010. Bydgoszcz 2012. „Z Teorii i Praktyki Języka i Literatury Polskiej”, nr 22. Red. H. Synowiec. Katowice 2013, s. 190-194.
  • Recenzja monografii Małgorzaty Karwatowskiej: Uczeń w świecie wartości. Lublin 2010. W: „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, nr 21. Red. H. Synowiec. Katowice 2012, s. 128-131.
  • Recenzja monografii Danuty Krzyżyk: Synonimia pojęć prawdziwościowych – teoria i nauczanie. Katowice 2008. W: „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”. T.20. Red. H. Synowiec. Katowice 2009, s.189-191.    
  • Każdy ma swoje urodziny. O książce Toona Tellegena „Nie każdy umiał się przewrócić”. „Guliwer” 4/2005, s.89-91.
  • Przez chwilę... O wierszach Zofii Beszczyńskiej z tomu „Z górki na pazurki”. „Guliwer” 4/2005, s.91-93.
  • Nowe opowieści o zwierzętach. "Guliwer" nr 3 (77) 2006, s.110-112.
  • O „Wierszykach wyssanych z palca” Beaty Biały. „Guliwer” nr 4 (78) 2006, s.96-99.
  • „Literackie” koty. O powieści J. Dubois „A wszystko przez faraona”. „Guliwer” nr 4 (78) 2006, s.101-104.
  • Poetycki obraz świata Emilii Waśniowskiej. „Guliwer” nr 4 (78) 2006, s. 110-111.
Copyright © Uniwersytet Śląski 2017
Realizacja: CUTberry.com