Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej
  • Aktualności
  • Kontakt
  • Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego
    • Czasopismo
    • Redakcja
    • Artykuły
    • Wytyczne dla Autorów
    • Recenzenci
    • Rada naukowa
    • Rada programowa
    • Bazy indeksowe
    • Zasady etyki
    • Procedura recenzowania
    • Archiwum
    • Kontakt
  • „Będzin: kiedyś i dziś”
  • Pracownicy
  • Doktoranci
  • Dyżury pracowników
  • Konferencje
  • Badania
  • Student
  • Specjalność nauczycielska
  • Koło naukowe
  • Uniwersytet Polonistów
  • Galeria
  • „Paidia i Literatura”
  • Projekt „Pogranicza edukacji szkolnej”

Czasopismo

Czasopismo „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” jest wydawane od 1977 roku – najpierw jako wydawnictwo ciągłe, a następnie jako rocznik.
Pomysłodawcą tytułu był Edward Polański.
W 1. i 2. tomie nie podano nazwiska redaktora całości, od 3. do 6. tomu redaktorami byli Jerzy Kram i Edward Polański, od 7. do 10. – Lidia Gilowa i Edward Polański. 11. tom redagował Edward Polański, a redaktorem tomów od 12. do 15. był – obok Edwarda Polańskiego – Zenon Uryga; od 16. Do 23. tomu rocznik redagowała Helena Synowiec, a od tomu 24. redaktorem czasopisma jest Danuta Krzyżyk. Poprzez osobę redaktora (E. Polański, H. Synowiec, D. Krzyżyk) czasopismo związane jest z polonistyką na Uniwersytecie Śląskim, a ściślej z Katedrą Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej (wcześniejsza nazwa: Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej). Dwoje współredaktorów było czynnymi nauczycielami i wizytatorami języka polskiego (J. Kram i L. Gilowa), a Zenon Uryga –
kierownikiem Zakładu Dydaktyki Języka Polskiego w krakowskiej Akademii Pedagogicznej im. KEN.

„Z Teorii i Praktyki Języka Polskiego” gromadzi teksty, które dotyczą zarówno teorii nauczania przedmiotu język polski i jego statusu jako dyscypliny naukowej, jak i praktycznych rozwiązań dydaktycznych. Artykuły zamieszczane są w dwóch działach: Edukacja literacka i kulturowa oraz Edukacja językowa. W osobnym dziale publikowane są artykuły recenzyjne.

W gronie autorów publikujących swoje artykuły w czasopiśmie są nauczyciele akademiccy z różnych uczelni polskich i zagranicznych, przede wszystkim dydaktycy języka polskiego, specjaliści w zakresie kształcenia językowego, literackiego i kulturowego, oraz reprezentanci innych dyscyplin polonistycznych, czynni nauczyciele poloniści, uczący na wszystkich poziomach nauczania, a także doktoranci. Na łamach czasopisma wypowiadają się zarówno seniorzy polonistyki, o wielkim dorobku naukowym i dydaktycznym , jak i debiutanci, którzy przedstawiają swoje pierwsze publikacje.

Czasopismo „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” adresowane jest do kilku grup odbiorców: dydaktyków literatury i dydaktyków języka, nauczycieli polonistów, studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela, magistrantów i doktorantów.

Wersja papierowa jest wersją pierwotną (referencyjną) pisma.
Adres wersji elektronicznej: www.ceeol.com, www.sbc.org.pl
ISSN 0208-5011
eISSN 2353-9577

Copyright © Uniwersytet Śląski 2017
Realizacja: CUTberry.com